Kelantan Di Gondolkan

Klik Untuk Bantah COMANGO

31 March 2014

Nik Aziz Dah Minta Maaf, Irene Dah Meninggal..

Irene Fernandez meninggal dunia


Aktivis hak asasi dan Pengarah Eksekutif Tenaganita Irene Fernandez meninggal dunia hari ini selepas mengalami kegagalan jantung.

“Irene meninggal dunia pada pukul 10.58 pagi ini di Unit Rawatan Koronari Hospital Serdang.
“Saya serta keluarga lain berada di sisinya semasa beliau menghembuskan nafas terakhir,” kata Josie sambil menambah hasrat terakhir Irene adalah untuk mayatnya dikremasi.

 Irene Fernandez, 69, meninggalkan seorang suami dan tiga orang anak, dirawat di Hospital Serdang sejak Selasa.Mayat mendiang akan dibawa ke rumahnya di Seremban.

Irene yang sebelum ini dikenali dengan perjuang sesamarataan hak yang banyak menyentuh tentang isu  isu sensetif seperti agama dan kaum. Antara kontroversi yang menyulubungi beliau mnegenai ulasan Irene yang dilihat banyak mempertikaikan perlembagaan Malaysia.

diantaranya adalah penerbitan artikel bertajuk Constitutional provisions on Malay rights, land, promote discrimination, study suggests seperti disiarkan dalam portal berita propembangkang, The Malaysian Insider
http://paritbuntarrebels.blogspot.com/2014/03/irene-fernandez-meninggal-dunia.html

22 March 2014

Lim Guan Eng Tak Sengaja Iktiraf Hishamuddin :-)

#MH370 : GUAN ENG DAP 'ROSAK OTAK' - KIM SEN #prayformh370 #prkkajang

Sewaktu pelbagai negara terlibat dalam usaha mencari dan menyelamat pesawat MH370, Lim Guan Eng dan MCA mengambil kesempatan bertikam lidah daripada insiden itu dengan ketua menteri Pulau Pinang melancarkan 'serangan' awal. 
Lim dalam akhbar China Press dilaporkan berkata Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai bernasib baik beliau tidak memegang portfolio Kementerian Pengangkutan sebelum pesawat itu hilang.

Dakwa Lim, Liow tidak akan mampu mengendalikan media antarabangsa dengan penguasaan bahasa Inggerisnya yang lemah. 
"Syukurlah Liow bukan menteri pengangkutan," Lim dilaporkan China Press sebagai berkata demikian pada satu majlis. 
Dalam respons yang juga kurang memberangsangkan, anggota jawatankuasa pusat MCA, Datuk Chai Kim Sen menyifatkan setiausaha agung DAP itu sebagai "rosak otak". 
Chai mendakwa Lim pernah mengaku tidak berani berbual dalam bahasa Inggeris dengan generasi tua yang menguasai bahasa tersebut dengan "sangat baik" namun, tetap tergamak mengkritik tahap penguasaan bahasa Inggeris Liow. 
Chai mengaku ketuanya itu mungkin tidak sefasih Lim dalam menggunakan beberapa istilah seperti "You print, I sue" (Awak terbitkan, saya saman), satu rujukan sinis kepada saman-saman fitnah Lim terhadap beberapa akhbar - MK

15 March 2014

New Search Corridor For MH370 : Day 8




Part of PM statement regarding the latest findings on MH370.

Today, based on raw satellite data that was obtained from the satellite data service provider, we can confirm that the aircraft shown in the primary radar data was flight MH370. After much forensic work and deliberation, the FAA, NTSB, AAIB and the Malaysian authorities, working separately on the same data, concur.

According to the new data, the last confirmed communication between the plane and the satellite was at 8:11AM Malaysian time on Saturday 8th March. The investigations team is making further calculations which will indicate how far the aircraft may have flown after this last point of contact. This will help us to refine the search.
Due to the type of satellite data, we are unable to confirm the precise location of the plane when it last made contact with the satellite.

However, based on this new data, the aviation authorities of Malaysia and their international counterparts have determined that the plane’s last communication with the satellite was in one of two possible corridors: a northern corridor stretching approximately from the border of Kazakhstan and Turkmenistan to northern Thailand, or a southern corridor stretching approximately from Indonesia to the southern Indian ocean. The investigation team is working to further refine the information.

In view of this latest development the Malaysian authorities have refocused their investigation into the crew and passengers on board. Despite media reports that the plane was hijacked, I wish to be very clear: we are still investigating all possibilities as to what caused MH370 to deviate from its original flight path.

A Recent Boeing Hijack By Co-Pilot

It was an audacious plan: An Ethiopian airlines plane on its way to Rome , hijacked and forced to land in Switzerland. The hijacker? Its co-pilot. He was arrested after climbing out of a window by a rope, but not before making sure he would not be sent back to Ethiopia. And as the BBC's Frank Gardner explained, he's now asked for political asylum:


09 March 2014

08 March 2014

MH370 : CNN Latest Interview With MAS VP

MH370 Berita Terkini & Kawasan Carian


KUALA LUMPUR: THE MH370 plane is feared crash at sea about 100 nautical miles east of Kota Baru, Kelantan.

Sources told the New Straits Times that assets from the Malaysian Maritime Enforcement Agency, Royal Malaysian Navy and Royal Malaysian Air Force have been deployed to the area for a search and rescue mission this morning.
“After receiving information from the Department of Civil Aviation, the MMEA and Navy have deployed four vessels to the location.
“It was presumed that the flight might be somewhere 100 nautical miles east of Kota Baru and 120 nautical miles southern of Vietnam’s tip,” said a source.
It was learnt that the MMEA deployed their KM Langkawi, KM Segantang and KM Amanah together with an amphibious aircraft, while the RMN have sent their KD Pahang for the mission.
Several other helicopters belong to the MMEA and the Air Force have also been put on standby, and would be deployed to Kelantan and Terengganu later today. 




Terkini Kehilangan Pesawat MAS MH370

Contact Lost With Malaysia Airlines Flight MH370; 239 Passengers, Crew Missing

on March 07 2014 9:51 PMMH370 flight path
  • The path likely taken by flight MH370 according to aviaton mapping site Great Circle Mapper.Malaysia Airlines Beijing
  • A woman (C), believed to be the relative of a passenger onboard Malaysia Airlines flight MH370, covers her face as she cries at the Beijing Capital International Airport in Beijing March 8, 2014. REUTERS/Kim Kyung-Hoon
  • MH370 flight path
    The path likely taken by flight MH370 according to aviaton mapping site Great Circle Mapper. Great Circle Mapper
  • Malaysia Airlines Beijing
    A woman (C), believed to be the relative of a passenger onboard Malaysia Airlines flight MH370, covers her face as she cries at the Beijing Capital International Airport in Beijing March 8, 2014. REUTERS/KitThis is a developing story. Please check back for updates as more information becomes known.The Vietnamese Navy said that a Malaysia Airlines flight en route from the Malaysian capital, Kuala Lumpur, to Beijing, China, has crashed into the sea on Saturday. The news, reported by the website of Vietnam's biggest newspaper, Tuoi Tre, ends hours of speculation on the fate of flight MH370 after it had been reported missing and air traffic control authorities in several countries said they had lost contact with the aircraft. The Boeing 777 was carrying 239 people, including 227 passengers and 12 crew.   
A statement on the Malaysia Airlines site, which has not been updated yet to reflect confirmation of the crash, said, "we deeply regret that we have lost all contact with flight MH370, which departed Kuala Lumpur at 12:41 a.m. this morning bound for Beijing. The aircraft was scheduled to land at Beijing International Airport at 6:30 a.m. local Beijing time. Subang Air Traffic Control reported that it lost contact at 2:40 a.m. (local Malaysia time) today."
An official at the Civil Aviation Authority of Vietnam told Reuters the plane had failed to check in as scheduled while it was flying over the sea between Malaysia and Ho Chi Minh city. Chinese aviation authorities said the aircraft had not contacted them, either. "We are extremely worried," Chinese Foreign Minister Wang Yi told reporters in Beijing, as quoted by Reuters. 
Malaysia Airlines has addressed on its Facebook page unconfirmed reports that the plane landed in Nanming, China, saying "there has been speculation that the aircraft has landed at Nanming. We are working to verify the authenticity of the report."  However, a pilot contacted by the Sydney Morning Herald in Australia said it was unlikely that the plane had landed safely. "I think we can safely discount that," John Preston said.  
At a press conference on Saturday morning local time in Kuala Lumpur, airline officials said the plane carried people of 14 nationalities, namely: China 152 people; Malaysia 38; Indonesia 12; Australia 7; U.S. 4; France 3; New Zealand 2; Ukraine 2; Canada 2; Russia, Italy, Taiwan, Netherlands, Austria all with 1.
They also said the plane was last contacted when it was flying at 35,000 feet and 472 knots, at normal crusing altitude and speed. The flight was commanded by a senior captain who had joined the company in 1981 and had more than 18,000 flight hours, making him a very experienced flyer.
According to a database maintained by Flight Global magazine, the plane had about 20,000 hours of accumulated flight time and had performed 3,020 takeoff and landing cycles. For a modern jetliner operated by a top international airline, those are numbers well within the service life of an airframe.
If there have been fatalities, an unfortunate virtual certainty in the case of a plane crashing into the sea from cruising altitude, this would be the second fatal accident to a Boeing 777 after an Asiana Airlines 777 series 200 model landed short of the runway in San Francisco in July 2013, killing three. Investigation of that accident is still pending, but most experts agree that pilot error probably played a large part.
Overall, this is the third accident to involve a 777. A British Airways jet, also a 200 series model, crashed on landing at London's Heathrow airport in 2008 due to loss of power after icing in one engine. No one was hurt.
Malaysia Airlines, with a fleet of 105 aircraft, is a large international carrier and a member of the Oneworld alliance, which includes American Airlines, the world's biggest airline, and British Airways.
It has a safety record comparable to major Western carriers. Its last fatal accident was the crash of a small Fokker 50 turboprop in 1995, with 34 killed.  
Several reports based on flight tracking sites indicated the aircraft that disappeared Saturday bore the Malaysian registration 9M-MRO. According to production lists published online by third parties not affiliated with the Boeing Co (NYSE:BA), that particular airplane was delivered new to Malaysia Airlines in May 2002 and was involved in a ground mishap in 2012. While taxiing at Shanghai's Pudong airport, its wingtip hit the tail of another aircraft. According to an independent accident-tracking site, the damage suffered by the Boeing 777 was "substantial."   
Boeing issued a statement early Saturday morning eastern US time, saying the company "offers its deepest concern to the families of those aboard missing Malaysian Airlines flight MH370" and announcing that it "is assembling a team to provide technical assistance to investigating authorities." 

06 March 2014

Inilah Kenapa Gaji RM3,000 Adalah Taraf Miskin

CERPEN SEDIH SEORANG SUAMI



30hb , suami dapat gaji RM3,000.00 terus buat internet banking bayar bill air Rm30.00, bayar duit rumah Rm700.00 bayar duit kereta Rm700.00 , bil telephone suami dan isteri Rm200.00 , bill elektrik Rm170.00 , ansuran motor Rm150.00 dan yuran tuisyen anak Rm150.00 ..serta menukarkan Rm150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan...lalu berbekalkan duit baki Rm750.00 balik kerumah jemput isteri dari tempat kerja..terus di sambut ngan isteri satu soalan " ari ni hari gaji abang kan??..jom pergi beli barang dapur byk dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah mlm ni sebab I tak laratlah nak masak ari ni... bebudak pun esok hari sabtu cutikan? Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.
Sampai di rumah disambut pulak dgn anak yg bongsu " Ayah cikgu adik ckp ari isnin cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yg baru." Isteri spontan menyampuk " mintak kat ayah..ayah baru dapat gaji..sambil anak yg sulung pula mencelah .." ayah kakak pun nak duit Rm 30.00 hari isnin untuk beli buku rujukan dah dekat nak peperiksaan ni..Si suami terus mengeluarkan Rm50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong ..
Kemudian bila selepas magrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk mkn dan berbelanja barang dapur dan sebelum itu suami singgah isi minyak kereta Rm50.00 langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah Rm50.00..Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dgn jumlah Rm 250.00 untuk barang kering dan Rm 50.00 untuk barang basah..
setelah semuanya selesai pulanglah keluarga tersebut kerumah dgn suami hanya tinggal gaji yg baru dpat pagi tadi sebanyak Rm300.00 sahaja.Maka tidurlah si suami dgn mata yg terkebil kebil mengenangkan baki duit yg tinggal hanya dlm beberapa jam sahaja dapat gaji tadi..
Keesokkannyer pagi sabtu isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi...suami pun pergilah beli dgn modal Rm5.00 dan surat khabar Rm1.50.. manakala menjelang petang si isteri dan anak anak ajak suami jalan jalan di pasar malam Jalan TAR sempena malam minggu...si suami ikutkan jugak dlm keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak anak.Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak Rm30.00 ..
sesampai di jalan TAR si isteri berkenan dgn tudung bawal berharga Rm15.00 mintak dibelikan..suami pun keluarkan duit bayar..kemudian bila kedepan sedikit bahagian pakaian kanak kanak pula nampak baju tidur anak anak yg berharga Rm15.00 sehelai..isteri pun selamba kata " bang baju tidur bebudak ni pun dah lusuh..belikan diorg yg baru ni.murah jer Rm15.00 hengget...suami keluarkan lagi Rm30.00 untuk baju tidur anak anak.
Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama sama..tetapi dalan perjalanan nak pulang anak anak merengek dahaga dan lapar .mintak singgah di kedai makan untuk makan mlm...sang ayah kesiankan dgn rengekan anak pun singgahlah di kedai makan tomyam dan makan dgn membayar Rm30.00 lagi..Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48jam dapat gaji ialah Rm188.50.
Esok hari Ahad...isteri suh pergi kedai pagi pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi...suami modalkan lagi Rm7.00 dan Rm1.50 untuk suratkhabar...tinggallah duit gaji genap Rm180.00..Malamnyer pulak beri pada isteri Rm150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta...
Maka bermulalah pagi hari isnin si suami dgn berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak Rm30.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat..serta menghitung hari lagi untuk ke 30hb yg akan datang samada sampai atau tidak??....selang seminggu selepas itu pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung..suami katakan tidak.ada modal...lalu isteri menjawab dgn sinis " kalau ajak balik.kampung saya jer takder duit...klu ajak balik kg saya jer abg kata tak der duit...mana pergi duit gaji abang selama ni....takkanlah seminggu gaji dah tak berduit...abg ada pompuan lain ke??" Terpinga pinga suami nak di jawab jadi perang...nak di ceritakan yg sebenar nanti disalahkan balik kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung Rm15.00 tu....Uaaaaa Uaaaaa..isteri ku sayang.
Begitulah realiti kehidupan seorang suami yg penyabar demi melaksanakan tanggungjawab dan amanah Allah.


Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2014/03/cerpen-sedih-seorang-suami.html#ixzz2vCEyFiwN

GOL Berhantu..Rakaman LIVE

Menakjubkan..

05 March 2014

02 March 2014

Lawak Pengantin Kena Simbah Air

Minimum kena tengok dua kali utk tangkap lawak yang sebenar...

Masih Ada Pemimpin Yang Kurang Cerdik.. Atau Dah Terkena!

Falling into Malaysiakini's trap!

http://justread-whatever.blogspot.com/2014/03/falling-into-malaysiakinis-trap.html
Pro-opposition news portal Malaysiakini deserves a lot of credits for emerging 'the victor' in a game-trap well set and played with Malaysian Social Media Chambers, the organiser of the award-presenting ceremony in KL on Wednesday.
It managed to fool Home Minister Ahmad Zahid Hamidi, Communications and Multimedia Minister Ahmad Shabery Cheek (who sent his Information DG Ibrahim) and the Malaysian Communications and Multimedia Commissions (MCMC) into believing that the event was of a world-class standard.

Nobody had ever heard of Malaysian Social Media Chambers; neither does any pro-government or anti-government social media players manage to identify the bloggers who received the awards. However, its their busines.
Zahid was not informed that Mkini - the portal he despises most - was high on the award recipient's list. When he was asked to make a short speech and give away the prizes, only then that he realised it was a 'well-planned trap' by Mkini and the organiser.

But for professional reasons, he obliged. And a day later, he was whacked by pro-Umno bloggers and other social media players as 'declaring a truce' with Mkini editor-in-chief Steven Gan. Worst still, his social media team failed to cushion and defend him!

Blogger Tun Faisal wrote a good, cynical piece about Mkini. After getting the award, the news portal intensified its attacks on the government, particularly PM Najib's wife Rosmah Mansor by badmouthing and slandering her.
Sedangkan Menteri sendiri pertikai kredibiliti Malaysiakini. Tindakan penganjur dilihat seperti sengaja mensabotaj Menteri Dalam Negeri dan membuka ruang untuk beliau dikritik oleh ramai pihak yang turut mempertikaikan kredibiliti Malaysiakini.
Tak pasal-pasal Menteri terbabit kerana penganjur tidak sensitif...kes naya.
Dan Malaysiakini, yang terima anugerah portal terbaik meneruskan manipulasi berita...nama pun terbaik kan?
Not blaming Zahid at all but the MCMC and its minister failed to distinguish the motive behind the event.
They were like puppets on the string; anybody can dodge and control them in the name of 'social media'. I feel sorry for Zahid for being made the victim, and pity Shabery, Ibrahim and MCMC boss Sharil for being made the fools.

Mkini will remain Mkini, don't they get it? The event was to smear the government's image, and of course it make BN ministers look stupid... indeed!

The portal, together with its buddy the Malaysian Social Media Chambers are from the same camp, don't you realise it? You have any idea who finance the event and sponsored the prizes?

Common guys! The road to ruin is always kept under good repairs!

01 March 2014

Sengit : Siapa Pilihan Anda? Azmin atau Khalid?

SAH! KHALID CABAR AZMIN BAGI JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN PKR...PANAS!..PANAS!

SABTU, 1 MARCH 2014
http://ibm-akusayangumno.blogspot.com/2014/03/sah-khalid-cabar-azmin-bagi-jawatan.html

Nampaknya keretakan dalam PKR semakin meluas apabila Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengumumkan malam ini akan mencabar Azmin Ali bagi jawatan Timbalan Presiden PKR dalam pemilihan pucuk pimpinan parti itu. Bagaimanapun, katanya, kempen untuk jawatan tersebut akan bermula selepas pilihan raya kecil DUN Kajang. Katanya, ia kerana beliau tidak mahu dilihat mengutamakan diri daripada parti.

Sebab perjuangan parti kita ialah perjuangan bersama, katanya ketika berucap di 'Majlis Kasih Bertaut" di kediaman rasminya di Shah Alam malam ini. Pengumuman Khalid itu mendapat tepukan gemuruh dari kira-kira 250 yang hadir. Antara pimpinan yang hadir ialah Senator Syed Shahrir Syed Mohamud, Pakar Perlembagaan Prof Dr Abd Aziz Bari, bekas pengerusi PKR Perak Mustaffa Kamil Ayub, calon ketua AMK Nazree Yunos, ahli jawatankuasa pusat Dr Mohd Rafie Abdul Malik dan Timbalan Ketua AMK, Khairul Anwar Zainuddin.

Khalid turut berkata beliau telah mendapat restu untuk bertanding dari pimpinan tertinggi PKR. Katanya, beliau sudah war-warkan dengan pucok pimpinan parti dan mereka tiada halangan untuk beliau bertanding, katanya ketika ditemui wartawan selepas itu. Pemilihan kepimpinan PKR itu akan bermula pada 4 April hingga 11 Mei depan. Sementara itu, Setiausaha politik Menteri Besar, Azman Abidin ketika dihubungi petang tadi mengenai perrkara itu berkata: "Ya, betul. MB akan tawarkan diri bertanding jawatan Timbalan Presiden." 

Jemputan rasmi ke majlis malam ini tidak menyebut apa-apa mengenai Khalid akan mengumumkan hasratnya untuk bertanding. Bagaimanapun, terdapat satu"jemputan tidak rasmi" yang beredar di kalangan pemimpin parti, yang menyatakan Menteri Besar akan mengumumkan beliau sedia merebut jawatan nombor dua parti itu. Ia merupakan rahsia terbuka bahawa Khalid dan Azmin, yang dianggap sebagai'anak emas' Datuk Seri Anwar Ibrahim, sentiasa bertelagah. 

Azmin tidak dapat dihubungi, tetapi seorang pembantunya memaklumkan kepada media bahawa MP Gombak itu tidak ada sebarang komen. Ditanya sama ada Azmin akan mempertahankan jawatannya, pembantunya itu berkata, akan diumumkan kemudian. Lawanlah...lawan. Seronok tengok Parti PKR ni bergolak dan bergaduh sesama sendiri. Ini akan membuat Penasihatnya yang juga Ketua Pembangkang pening kepala dan jadi sasau. Melihat senario parti PKR ni, jelas mereka bukanlah parti yang benar-benar membela nasib rakyat, Parti ini lebih cenderong kepada kepentingan peribadi dan mereka hanya pandai berpolitiking siang dan malam.

Kalau Anwar Brahim menang pada PRK DUN Kajang nanti, aduh, malangnya nasib orang-orang di Kajang. Maka, sebelum terlambat, kepada pengundi-penduduk di Kajang, fikir seribu kali sebelum mengundi Anwar. Bantulah calon BN, Datin Paduka Chew Mei Fun. Berilah dia peluang kerana trak rekodnya lebih baik daripada Anwar Brahim. fikir-fikirkan. Wasallam. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rakan-rakan Blog