Kelantan Di Gondolkan

Klik Untuk Bantah COMANGO

31 January 2015

Tong Kooi Ong Patut di HUKUM Jika Benar Menghancurkan Nilai RINGGIT!!

Fig.3. How Soros gained $790 Million and destabilized Thailand’s and Asian economies in 1997 – 1998.

  1. Tong Kooi Ong melakukan jualan pendek ke atas RM
  2. Malaysia membelanjakan rizab untuk melindungi RM daripada spekulator
  3. Empayar media digunakan untuk menyebarkan keraguan untuk menjatuhkan lagi RM
  4. Tong Kooi Ong menutup perdagangan selepas RM yang telah menurunkan nilainya secukup yang mungkin untuk keuntungan yang ketara
  5. Kedudukan USD dianggarkan USD1.4 bilion ditukarkan kepada RM yang telah jatuh nilainya untuk keuntungan besar. Bank dibayar balik pinjaman permulaannya menggunakan RM yang telah jatuh. Perbezaan di antara kos permulaan RM dan kos nilai RM yang jatuh adalah untung bersih.
 Artikel penuh di sini : https://malaysianexpose.wordpress.com/

30 January 2015

Kenapa Arak Sama Seperti Dadah? Keduanya Wajib DiHARAMKAN

Arak itu diperbuat dari anggur yang bercampur dengan air. Anggur dan air, tidak haram!. Anggur boleh dibuat makan dan air juga boleh dibuat minum. Manakah yang dikatakan anggur atau air itu haram?.
Ada orang yang mengatakan bahawa haram itu, bilamana ianya diperam. Setahu saya, semasa hayat ibu saya dahulu, dia pun ada melakukan proses peram untuk menjadikan tempoyak dan budu. Hendak buat tapai, sama ada tapai ubi atau tapai beras, juga diperam. Selepas diperam baru jadi budu, tempoyak atau tapai. Tetapi, kenapa tempoyak, tapai atau budu  tidak haram bila diperam?.
Bermaknanya di sini, arak itu haram, bukan pada airnya, bukan pada anggurnya dan bukan pada peramnya. Jadi, dimanakah haramnya arak itu?.
Apa-apapun yang hendak saya ketengahkan untuk tatapan semua, iaitu mengenai perkara lalai, lupa dan alpa kepada Allah, iaitu kepada yang tidak minum arak itu. Apakah dan bagaimanakah hukumnya bagi mereka-mereka yang lalai kepada Allah tanpa minum setitik arak?. Sememang dan selayaknya orang yang minum arak itu lupa kepada Allah. Mereka lupa kepada Allah kerana bersebab, iaitu sebab minum arak!. Tetapi yang menjadi kemusykilannya, bagaimana dengan orang yang tidak minum arak?. Orang yang tidak minum arak boleh sampai lupa Allah, apakah hukumnya?.
Kata kita, solat itu tanda ingat kepada Allah. Sedangkan, ingat itu hendaklah mendahului solat, bukannya solat mendahului ingat!. Bukannya solat dahulu, baru ingat, tetapi yang sebetulnya ingat dahulu barulah solat!. Kebanyakkan kita ini, bukan sahaja mabuk, lupa, lalai dan tidak ingat setelah minum arak, tetapi dalam masa bersolat pun boleh tidak ingat Allah. Apakah hukumnya?.
Orang yang minum arak itu, sudah tentu lupa kepada Allah, tetapi yang menjadi persoalannya di sini, bagaimanakah hukumnya, jika orang yang tengah sembahyang, tidak ingat kepada Allah?. Satu perkara lagi, bagaimanakah caranya hendak ingat Allah?. Adakah dengan hanya menyebut namaNya itu,  telah dikatakan sudah cukup ingat kepada Allah?.
Soal: Apakah maksud mabuk dan apakah maksud arak?
 Jawab: Mabuk disini, bukam nerujuk kepada anggur, bukan merujuk kepada air,  bukan merujuk kepada peram dan bukan merujuk kepada minum. Mabuk disini adalah merujuk kepada lupa dan merujuk kepada lalai kepada Allah Taala.
 Lalai dan lupa (tidak ingat) Allah itulah pengertian, makna atau maksud kepada perkara mabuk!. Cuba tuan-tuan bayangkan, apakah air itu mabuk?. Air tidak memabukkan, anggur tidak memabukkan dan peram juga tidak memabukan dan minumpun tidak memabukkan jika minum itu hanya satu titik!.
 Permasalahan mabuk disini, bukan merujuk kepada perkara minumnya arak tetapi mabuk disini adalah merujuk kepada lupa atau lalai kepada Allah. Arak itu, adalah percampuran diantara minum air, buah angguir dan peram.  Ketiga-tiga itu, adalah perkara yang dihahalkan didalam Islam dan hukum. Tetapi yang menjadi haram pada suluhan ilmu makrifat itu, adalah perkara lupa dan lalai kepada Allah Taala.

24 January 2015

Minyak Turun, Bil Air Penang Naik

Hadiah Tahun Baru… Kerajaan Dap P.Pinang Perah Poket Rakyat Sekali Lagi

GEORGETOWN, 23 Jan – Kenaikan cukai pintu dan caj tambahan 90 sen sekiranya tidak membayar bil air di kaunter Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBA) merupakan hadiah tahun baru yang ‘istimewa’ diberikan Kerajaan Negeri Pulau Pinang dibawah pimpinan Dap kepada rakyat negeri itu.
Inilah antara bukti bahawa Dap amat ‘menitikberatkan’ masalah rakyat demikian ujar sinis Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Pulau Pinang, Rafizal Abdul Rahim.
Jelas beliau lagi, dahulu Dap sering memainkan emosi rakyat bahawa Barisan Nasional (BN) adalah lambang kepada ‘barang naik’ tetapi kini Dap lah sebenarnya yang menaikkan kadar perkhidmatan tanpa mengambil kira bebanan yang terpaksa ditanggung rakyat.
dap
“Di dalam usaha kerajaan pusat ingin mengurangkan beban rakyat dengan memberi pelbagai bentuk bantuan seperti BR1M, kerajaan negeri Pulau Pinang pula mengambil kesempatan memerah poket rakyat negeri ini.
“Sudahlah sebelum ini surcaj air dinaikkan 100% dari RM0.24 sen ke RM 0.48 sen, kini ditambah pula dengan caj tambahan sebanyak 90 sen sekiranya tidak membayar bil di kaunter PBA.
“Tidak cukup dengan itu, cukai pintu pula dinaikkan sebanyak 0.5 peratus. Kini satu lagi yang bakal naik pada bila-bila masa adalah tariff air yang hanya menunggu tempoh kelulusan untuk dinaikkan,” katanya kepada UMNO-Online.
Tambahnya lagi, kerajaan Dap di bawah pimpinan Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri sedikitpun tidak prihatin dengan nasib rakyat. Baru sahaja rakyat mahu menarik nafas lega dengan penurunan harga minyak dan bantuan BR1M, kini dibelengu pula dengan pelbagai kenaikan yang dikenakan oleh kerajaan negeri.
“Pembangkang termasuklah Dap sering melaung-laungkan ‘tukar’ kerana kononnya kerajaan pusat sedia ada tidak prihatin dengan kesusahan rakyat. Tetapi adakah apa yang dilakukan oleh kerajaan negeri Pulau Pinang ini menunjukkan mereka prihatin dengan kesusahan rakyat?
“Cuba senaraikan apa yang kerajaan DAP Pulau Pinang lakukan untuk kebajikan dan kesejahteraan rakyat, pembangunan negeri…? Jawapan saya tidak ada kerana mereka sebenarnya hanya meneruskan apa yang telah dilaksanakan oleh BN sebelum ini.
“Yang adapun mereka buat adalah memberikan bantuan RM100 untuk warga emas dan kepada bayi yang baru lahir, itupun diberikan kepada mereka yang menjadi pengundi di negeri tersebut,” jelasnya lagi.
Inilah kata beliau perbezaan ketara antara pembangkang dan BN yang perlu dilihat oleh rakyat kerana BN telah membuat lebih banyak kebajikan tanpa mengira warna kulit, latar belakang mahupun sama ada ia pengundi atau tidak.
“Apapun saya mengucapkan tahniah kepada Dap kerana telah berjaya menambah beban dan menyusahkan lagi rakyat,” kata Rafizal lagi. - MediaUMNO

23 January 2015

Perdana Menteri Thailand Tergugat

Yingluck Shinawatra
BANGKOK - THAILAND. Karier politik bekas Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra bakal menemui jalan penamat selepas anggota Dewan Perundangan Kebangsaan (NLA) mengundi untuk mendakwa beliau berhubung skim subsidi padi yang penuh kontroversi.

Secara berasingan pagi ini, Pejabat Peguam Negara mengumumkan keputusan untuk mendakwa beliau berhubung skim subsidi padi yang sama.  

Sebanyak 220 anggota dalam NLA mengundi 190-18 untuk mendakwa Yingluck berhubung skim ini menyebabkan kerajaan akan dibebani dengan sebahagian besar stok penimbal beras dan kerugian berbilion baht kerana ia membeli padi daripada petani pada harga lebih tinggi daripada harga pasaran. 

Bagaimanapun, anggota NLA ‘menyelamatkan’ bekas speaker, Nikom Wairatpanij dan Somsak Kiatsuranont. 

Somsak mendapat undian 100-115 undi manakala Nikom mendapat undian 95-120. 

Pendakwaan memerlukan sekurang-kurangnya 132 undi. 

Memetik laporan Bangkok Post, susulan keputusan itu, Yingluck dilarang aktif berpolitik untuk tempoh lima tahun. 

Laporan sama turut dipetik, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Kebangsaan (NACC) telah membuat petisyen untuk menyingkirkan Yingluck. 

NACC mendakwa Yingluck yang ketika itu menjadi Pengerusi Jawatankuasa Dasar Beras Kebangsaan cuai dalam menjalankan tugas berhubung skim subsidi beras.

Pada 7 Mei tahun lalu, Yingluck dilucutkan jawatan sebagai Perdana Menteri oleh Mahkamah Perlembagaan.

17 January 2015

1MDB : Dedahan Suami Umie Semakin Panas

Naib Ketua Umno Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan menyerahkan bukti baharu berkaitan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) kepada SPRM dalam usaha mendapatkan penjelasan mengenai kemelut yang melanda syarikat itu.

http://www.sinarharian.com.my/sinar-tv/laporan-khas-berita-semasa/najib-perlu-beri-penjelasan-isu-1mdb-1.350885




11 January 2015

Church In China Have to Operate Underground




A pastor of an underground church conducts a Christmas Eve service at an apartment in Beijing on Dec. 24.

Photo: AFP

A group of Christians gathered in an apartment above a Beijing dental surgery, the atmosphere jubilant as a choir belted out carols on Christmas Eve — but the curtains stayed tightly closed.
Unofficial Christian groups have long been subject to crackdowns, but the atmosphere appears to be worsening as their numbers increase and the ruling Chinese Communist Party (CCP) takes a more nationalist tone under its leader Chinese President Xi Jinping (習近平).
Members of Shouwang, a Beijing Christian group who held the Christmas Eve service, have faced more trouble than most. Several pastors from the group — which at its height boasted about 1,000 mainly middle-class members — have been under house arrest since they tried to arrange Easter services in a public square in 2011.
Nonetheless, there was a joyful atmosphere in the 12th-floor apartment this Christmas, where green and silver tinsel hung beside plastic snowflakes and several dozen worshipers joined in with Chinese versions of traditional carols Away in a Manger and Noel, Noel.
“Things have gotten worse this year, because the police started to detain us. I was detained for a week,” said Zhao Sheng, 54, musical organizer of the service.
You Zhanglao, one of those under house arrest, said in a telephone interview that he had celebrated Christmas “at home with my family by saying prayers.”
Christianity has aroused suspicions in China since the 19th century when it was spread by foreign missionaries who often worked alongside colonial European powers.
China’s ruling CCP is officially atheist and effectively banned the religion during the 1960s, but the Christian population has swelled at rates of up to 10 percent each year since restrictions were relaxed about thirty years ago.

Dear Eric : Malaysia Dont Need Act Similar To Charlie Hebdo




What can we say when someone uses human right without responsible... we are a peaceful citizen and dont need stuff like Charlie Hebdo here.. !!

10 January 2015

Pegawai KJ Belasah Orang Sampai Berdarah



Semakin ganas keadaan semasa di dunia ni... senang2 je belasah sapa2 .

Sesuatu yang luar biasa telah berlaku. UMNO dan PERKASA seringkali bersubahat dalam melakukan aksi kekasaran dan keganasan terhadap kumpulan pembangkang kali neh bercakaran sesama sendiri pula.

KAH KAH KAH

Kali neh pergaduhan tercetus antara pegawai khas menteri dengan ketua penerangan PERKASA bagi Perak.

Menteri yang dimaksudkan ialah Khairy Jamaluddin. Pegawai dia yang buat hal. Bukan dia. 

Dan yang kena belasah tue boleh refer gambar atas. Dia la yang kena belasah. Laporan polis telah dibuat dan dengar khabar mereka akan melakukan sidang media susulan bagi menjelaskan beberapa maklumat berkaitan.

Baca apa yang dilaporkan oleh Suara TV kat bawah neh ; 

Hanya kerana berlaku salah faham melibatkan bantuan terhadap mangsa banjir, Pegawai Khas Menteri Belia Dan Sukan, Iruan Zulkifli Mohamad didakwa bertindak keterlaluan dengan menumbuk seorang lelaki sehingga berdarah.

Mangsa yang merupakan Ketua Penerangan Perkasa Negeri Perak, Saad Abdul Rahman berkata dalam kejadian sekitar jam 2.25 petang itu, Iruan secara tiba-tiba datang dan mencekak leher bajunya sebelum melepas tumbukan sehingga menyebabkan kulit kepalanya terkoyak sehingga menerima tiga jahitan.

Beliau yang juga merupakan Ketua Wira Perkasa Parlimen Lenggong berkata, Pegawai Khas Khairy Jamaluddin itu menuduhnya cuba campur tangan urusan Pemuda UMNO Malaysia.

“Dia dengan nada marah memberi amaran kepada saya agar jangan mempertikaikan urusan Pemuda UMNO.

“Beliau turut mempertikaikan Pemuda Perkasa kerana terlibat dengan kerja-kerja amal membantu mangsa banjir” katanya ketika dihubungi SuaraTV sebentar tadi.

Saad turut menjelaskan kejadian tersebut berlaku kerana ada pihak ketiga yang menyampaikan laporan tidak benar kepada Iruwan.

“Dia mendakwa saya mempertikaikan gerak kerja Pemuda UMNO ketika mesyuarat bersama badan-badan kerajaan pada hari Selasa yang lalu, sedangkan perkara tersebut tidak seperti yang digambarkan.

“Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Ahli Parlimen Lenggong itu bertujuan untuk membincangkan gerak-kerja bagi membantu mangsa-mangsa yang terlibat di kawasan” katanya lagi. Beliau turut menjelaskan sebelum kejadian tersebut, beliau dengan hormat cuba bersalam dengan Iruwan namun tidak dilayan.

“Dia mungkin bangga sebab bekerja dengan menteri sehingga sanggup bertindak keterlaluan, sedangkan perkara seperti ini boleh dibawa berbincang bagi mengelakkan kekeliruan.

“Pada saya dia tak profesional dan tak layak jadi untuk menjadi pemimpin” ujarnya dengan nada kesal.

Saad berkata pihaknya telah membuat laporan polis berhubung kejadian tersebut dan telah mengarahkan pihak peguamnya untuk mengambil tindakan susulan, lapor Suara TV.


http://www.amenoworld.net/2015/01/gempar-pegawai-khas-menteri-belasah.html

05 January 2015

Seperti Allah Nak Buktikan Punca Banjir Adalah Kerana Masaalah Pembalakan

Inilah bukti nyata masaalah pembalakan yg kritikla di Kelantan adalah penyumbang kepada bencana banjir yg sangat dahsyat dan membabitkan ratusan ribu mangsa.
Lambakan balak selepas bencana banjir di Dungun

DUNGUN 28 DIS. 2014 - Pegawai Memerintah Batalion Ke-18 RAMD, Lt. Kol. Mohd. Tahir Symon (kanan) meninjau lambakan kayu balak yang dihanyutkan air dan menghalang laluan di Jalan Rantau Panjang menghala ke Bukit Besi Dungun di sini hari ini . - UTUSAN/Shaifudin Mohd. Nor - See more at: http://www.utusan.com.my/galeri-foto/lambakan-balak-selepas-banjir-di-dungun-1.41926#sthash.GQB8rD7M.dpuf

Kalau IKHLAS Pentingkan Rakyat, PAS & UMNO Wajar Berkerjasama




Kalau pemimpin PAS & UMNO benar2 ikhlas memimpin demi rakyat lebih2 lagi ketika dilanda bencana ini... wajarlah bersatu dan berkerjasam, ia juga adalah yang di unjurkan dalam ISLAM dan sempena hari mulia ulang tahun kelahiran Nabi Muhammad ... insaflah dan ikutilah tuntutan ajaran Rasullullah

SHAH ALAM - Meski banyak pihak menzahirkan pandangan yang berbeza, seorang penceramah terkenal, Mohd Kazim Elias, tampil dengan kenyataan tegas 'biarlah orang nak kata apa pun'.


Itu kata-kata sokongan yang dilontarkan beliau kepada Penerbit Sinar Harian, Datuk Dr Hussamuddin Yaacub apabila kenyataannya bersabit isu kerajaan campuran di Kelantan diputarbelitkan.

“… cukup-cukuplah bertelagah selama ini.. ambillah semangat dan ajaran Nabi SAW sempena Maulidur Rasul.

“Semoga ALLAH rahmati semua mangsa banjir dan semua pimpinan pusat dan negeri, agensi kerajaan, NGO, sukarelawan, pihak swasta dan korporat serta semua yang membantu. Hanya ALLAH sahaja dapat membalas jasa anda,” tulisnya di laman Facebook miliknya.

Kazim turut bersetuju dengan cadangan Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf itu mengenai perlunya penyatuan antara Umno dan Pas Kelantan demi kesejahteraan negeri berkenaan terutamanya bagi mengendalikan krisis banjir yang berlaku sekarang.

“Saya sangat sokong saranan Datuk Dr Hussamuddin Yaacub... Sinar Harian,” tulisnya.

Terdahulu Hussamuddin dalam satu wawancara bersama Sinar Harian mencadangkan agar Pas Kelantan dan Umno Kelantan ‘duduk semeja’ iaitu bersetuju untuk menubuhkan sebuah kerajaan campuran di Kelantan.

“Kami mahukan kedua-dua Pas dan Umno Kelantan untuk berhenti berpolitik. Sudah 40 tahun orang Kelantan menderita kerana Pas dan Umno asyik berpolitik.

“Jadi sekarang sudah sampai masa pemimpin Pas dan Umno bersatu, saya tak bercakap di peringkat Pusat, tapi di peringkat negeri Kelantan, mereka perlu berhenti berpolitik, demi rakyat, untuk bangunkan balik Kelantan.

04 January 2015

KEJUTAN : Permit Penerbangan QZ8501 Tidak Sah

JAKARTA - INDONESIA. Kementerian Pengangkutan Indonesia membekukan kebenaran untuk AirAsia Indonesia menggunakan laluan Surabaya-Singapura selepas pesawat milik syarikat itu yang terhempas pada 28 Disember lalu didapati terbang mengikut jadual yang tidak diluluskan.

Menurut agensi berita AFP, kenyataan dikeluarkan jurucakap Kementerian Pengangkutan menyebut AirAsia tidak diberikan kebenaran untuk terbang di laluan Surabaya-Singapura pada setiap hari Ahad, iaitu hari nahas itu berlaku, dan syarikat itu tidak membuat apa-apa permohonan untuk menukar jadual penerbangannya.

Pesawat QZ8501 terhempas di Laut Jawa dengan 162 individu dalam perjalanan dari Surabaya ke Singapura pada waktu penerbangan yang tidak dibenarkan oleh pihak berkuasa, menurut Ketua Pengarah Pengangkutan Udara Indonesia, Djoko Murjatmodjo.

"Ia melanggar permit laluan dan jadual yang diberikan, itulah masalahnya," katanya.

Menurut Djoko, permit AirAsia bagi laluan itu dibekukan sehingga siasatan selesai.

Sementara itu, sehingga semalam, pasukan mencari dan menyelamat menumpukan pencarian mereka terhadap badan pesawat dan baki mangsa daripada nahas itu, dengan penyiasat luar membantu mencari kotak hitam pesawat, alat penting untuk menentukan punca nahas berhampiran kepulauan Borneo itu.

02 January 2015

Harga Petrol Turun.. Harga Barang Tak Turun.. Peniaga Untung Lebih..



KUALA LUMPUR - Penurunan harga petrol tidak menjamin penurunan harga barang keperluan serta kos sara hidup memandangkan kebanyakan peniaga lebih berorientasikan keuntungan.

Pandangan itu dizahirkan Timbalan Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) Mohd Yusof Abdul Rahman yang berpendapat penurunan harga petrol pada kebiasaannya tidak akan mempengaruhi penurunan harga barang.

"Jika tengok sejarah sebelum ini pun, apabila minyak turun harga, harga barang tidak akan turun. Ini kerana kebanyakan peniaga lebih berorientasikan keuntungan berbanding kebajikan pengguna.

"Tetapi apabila harga petrol naik sedikit pun, cepat sahaja mereka naikkan harga," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Kerajaan mengumumkan harga runcit bagi petrol RON95 dan RON97 diturunkan sebanyak 35 sen, masing-masing kepada RM1.91 seliter dan RM2.11 seliter, berkuat kuasa hari ini.

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Dr Ma'amor Osman turut berpendapat sudah tiba masanya kejujuran peniaga dituntut untuk turut sama menurunkan harga barangan. 

"Alasan harga petrol naik sering digunakan untuk menaikkan harga barang, jadi bila harga petrol turun ia perlu diselarikan dengan penurunan harga barang," katanya.

Rakyat pula, menurutnya perlu berterima kasih kepada kerajaan dan penjimatan daripada penurunan harga petrol itu perlu digunakan untuk tujuan lain yang bermanfaat di samping perlu meneruskan amalan berjimat cermat.    

Pakar Ekonomi Pusat Pengajian Ekonomi, Kewangan dan Perbankan, Universiti Utara Malaysia (UUM) Prof Datuk Dr Amir Hussin Baharuddin berkata harga petrol dijangka menunjukkan trend penurunan sepanjang tahun  ini, ekoran harga minyak mentah dijual antara USD60 dan USD80 setong.

"Penurunan harga petrol kali ini memang tidak dijangka dan merupakan perkara yang luar biasa.

"Perkara itu mungkin kerana Amerika Syarikat telah membina 20,000 telaga minyak mentah untuk menampung permintaan berbanding Arab Saudi yang mempunyai 2,000 telaga," katanya.

Amir Hussin berkata penurunan itu bakal menyaksikan kos sara hidup sama ada menurun atau tidak berubah, tetap bergantung kepada harga barang keperluan. 

Namun, beliau meramalkan perkara itu akan menyukarkan kira-kira 386,000 penoreh dan pekebun kecil getah yang terpaksa berdepan dengan penurunan harga getah.

Beliau berkata banyak pihak tidak mengetahui bahawa jika harga petrol menurun, harga getah asli juga akan menurun dan sebaliknya.

"Industri pembuatan tayar akan menggunakan minyak mentah jika harganya turun menyebabkan permintaan getah asli menurun sebaliknya jika harga minyak mentah tinggi industri berkenaan akan menggunakan sepenuhnya getah asli untuk membuat tayar," katanya.

Presiden Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia Noorul Hassan Saul Hameed berkata persatuan itu bersedia menurunkan harga barangan makanan sekiranya pengedar, pemborong dan pengeluar turut menurunkan harga. 

"Mungkin masih awal untuk membuat andaian memandangkan harga petrol baru diturunkan tapi kos lain masih meningkat seperti tarif elektrik dan sewa kedai," katanya.

Suri rumah Norliah Baba, 49, berkata pada masa ini, beliau belum melihat sebarang penurunan pada harga barang.

"Masa beli barang di pasar harga masih sama, saya berharap peniaga dapat menurunkan harga barang dapatlah membantu mengurangkan beban golongan berpendapatan rendah," katanya.

Pemandu teksi Dzulkifli Bidin, 60, berharap penurunan harga petrol akan menurunkan harga alat ganti seperti minyak pelincir yang harganya meningkat sejak kenaikan harga minyak.

"Saya berharap kerajaan dapat memainkan peranan supaya meninjau harga barangan bagi memastikan pengedar dan peniaga tidak terus mengaut keuntungan berlipat ganda walaupun harga petrol sudah turun," katanya. - Bernama

01 January 2015

Helikopter Terhempas : Doakan Keselamatan Pasukan Bantuan

HELIKOPTER POLIS TERHEMPAS DI TANAH MERAH

Helikopter milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhempas ketika misi menghantar barangan makanan kepada mangsa banjir di Kampung Rambai di Tanah Merah, hari ini. -
Foto Bernama

TANAH MERAH - Penduduk Kampung Rambai di sini gempar apabila sebuah helikopter jenis Ecureuill AS 355F2 milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhempas pada kira-kira 6.30 petang, selepas berlegar-legar di ruang udara kampung itu.

Beberapa saksi yang ditemui berkata, helikopter itu dilihat terbang rendah dan berlegar-legar sebanyak dua pusingan, sebelum kedengaran seperti ada letupan sedikit, dan terus menjunam ke darat.

Anggota misi kemanusiaan dari Kuala Lumpur, Mohd Zulhasnan Abdullah, yang ketika itu sedang mengagih-agihkan bekalan di kampung itu berkata, beliau dan pasukannya menyangkakan pada mulanya helikopter itu terbang rendah kerana mahu menurunkan bekalan makanan.

"Melihat keadaan itu (helikopter terbang rendah), orang kampung rasa seronok dan berkumpul untuk melihatnya.

"Tiba-tiba helikopter jadi tak seimbang dan jatuh menjunam betul-betul di depan mata kami. Bila melihat keadaan itu, kami dan orang kampung berpusu-pusu pergi sana dan kami membawa keluar empat orang -- tiga lelaki dan seorang wanita," katanya ketika ditemui di kampung itu, di sini hari ini.

Mohd Zulhasnan berkata, beliau dan rakan-rakannya mendapati tiga orang lelaki cedera parah di bahagian kepala manakala seorang wanita hanya cedera ringan dan mengadu pening.

"Kami, dengan bantuan orang kampung, memasukkan dua orang mangsa lelaki pertama ke dalam kereta Perodua Alza, manakala dua lagi dimasukkan dalam Triton milik saya untuk dihantar ke Hospital Tanah Merah," katanya.

Terdahulu, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan kejadian itu, dan memberitahu Bernama bahawa kesemua di dalam helikopter itu selamat dan sedang menjalani rawatan lanjut di Hospital Tanah Merah.

"Alhamdulillah dua juruterbang dan dua kru terselamat," katanya ketika dihubungi hari ini.

Sementara itu, penduduk kampung Saifulizam Mohamad, 40, berkata, walaupun ketiga-tiga mangsa lelaki cedera parah, mereka masih dalam keadaan sedar.

Beliau berkata, selepas orang ramai berjaya mengeluarkan keempat-empat mangsa dari bangkai helikopter itu, ketiga-tiga lelaki itu dibaringkan di halaman rumah beliau, manakala wanita itu masih boleh berjalan sendiri.

"Sebab saya ada bertanya kepada lelaki itu, berapa orang di dalam helikopter, dan beliau menjawab empat. Saya cuba nak pastikan sama ada beliau masih sedar," katanya.

Sementara itu, seorang lagi saksi, Zaisa Mohd Zin, 31, berkata, beliau berasa pelik apabila melihat helikopter itu terbang rendah berhampiran kawasan rumahnya, menyebabkan beliau terasa ingin merakam kejadian itu.

"Tapi dalam saya cuba nak capai handphone, tiba-tiba terdengar bunyi dentuman, dan saya lari keluar, melihat helikopter itu sudah terhempas di darat.

"Tapi nasib baik kebetulan ada beberapa orang doktor yang sedang berada di kampung kami tengah membantu agih-agihkan makanan di madrasah berhampiran. Saya tengok mereka sempat memberi rawatan awal, termasuk memberi oksigen menggunakan topeng," katanya. - Bernama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rakan-rakan Blog